آموزش

روش های صحیح نگهداری عطر و ادکلن

اکثر افراد دوست دارند بوی خوبی بدهند و باعث میشود که دیگران از ملاقات با شما خاطره خوبی به یاد داشته باشند. اما گاهی تصور می کنیم که با گذر زمان ماندگاری عطر کم و کمتر می شود. علت اصلی این اتفاق کوتاهی در نگهداری و استفاده از عطر است. عطرها با گذشت زمان رقیق می شوند و از بین میروند حتی رنگ و رایحه آنها نیز تغییر می کند و خراب می گردد. برای علاقمندانی که میخواهند بدانند نحوه نگهداری عطر و ادکلن چگونه است در طی این متن به شرایط نگهداری عطر و ادکلن پرداختیم. اگر شما هم یکی از این علاقه مندان هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل از بین رفتن کیفیت عطر

عطر ها دارای ترکیباتی هستند که اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید به راحتی کیفیت خود را از دست می‌دهند و رایحه آن ها کاملا از بین میرود. عواملی که می‌تواند کیفیت عطر و ادکلن شما را دستخوش تغییر کند شامل دما، نور خورشید، رطوبت و مواد آلی خارجی هستند‌. در ادامه به بررسی دلایل دیگر کاهش ماندگاری عطر را می پردازیم.

در ابتدا باید بدانید عطر تا زمانی که درب آن باز نشود بکر و دست نخورده باقی می ماند. اما به محض اینکه اولین استفاده از عطر میکنید تماس با اکسیژن سبب می شود تا عطر داخل آن رقیق شده و اکسیده شود. این موضوع از اصلی ترین دلایل کاهش ماندگاری عطر است.

جایگذاری عطرو ادکلن در مکان های اشتباه میتوانند یکی دیگر از دلایل کاهش ماندگاری ادکلن ها باشد. تابیدن نور خورشید باعث شکسته شدن ساختار مولکولی مایع معطر درون بطری ادکلن شده و حتی اگر این بسته بندی پلاستیکی باشد می تواند آن را ذوب کند. بنابراین برای عطر خود یک مکان آری از نور طبیعی و غیر طبیعی در نظر بگیرید بنابراین مکان های تاریک و خنک مانند گنجه و کمد گزینه مناسبی هستند.

ورود آب و ترکیب آن با مایع است به راحتی می تواند ساختار شیمیایی عطر را نابود کند. بنابراین باید از آنها در حمام و سرویس بهداشتی نگهداری کنید.

هرگز درب ادکلن را باز نگذارید زیرا در تماس با مجاورت هوا به راحتی کم می شود و از بین می رود همچنین مولکول های هوا باعث اکسید شدن مایع درون بطری میشود.

نکات مراقبتی عطر و ادکلن

روش درست نگهداری از عطر و ادکلن باعث می‌شود تا ماندگاری آن به طرز شگفت انگیز افزایش پیدا کند و عطر محبوب شما به سرعت تمام نشود. در ادامه به نکات طلایی نگهداری عطر می پردازیم.

بررسی تغییرات رنگ

بررسی تغییر رنگ عطر یک عادت بسیار عالی است. در صورتی که هر تغییر را مشاهده کنید نشان دهنده آن است ادکلن شما امکان دارد رایحه و ماندگاری دلپذیر خود را از دست بدهد. بنابریای نگهداری شما درست نبوده است. البته نکته مهم آن است که مواد طبیعی درون عصر با گذشت زمان تیره می‌شود اما بوی آن همچنان بی نظیر است . اما عطر های مصنوعی دچار تغییر رنگ نمی شوند یا تبدیل به روغن نمی گردند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ باید عوامل محیطی را بررسی کنید.

ثابت بودن دما

سعی کنید همواره عطر خود را در یک جای خنک با دمای ثابت نگه دارید. تغییرات دمایی باعث می شود در ترکیبات شیمیایی عطر تغییراتی به وجود بیاید. همچنین گرما باعث شکسته شدن پیوند های شیمیایی بین مولکول های عطر شود و خواص آن را از بین میبرد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که بطری ادکلن در معرض حرارت گرما یا سرما نباشد . به طور کلی ۶۰ درجه فارنهایت بهترین دما برای نگهداری ادکلن است.

نگهداری عطر در بطری اصلی

اکثر عطرها در کارخانه بعد از پر شدن پلمپ می شوند تا در معرض هوای آزاد قرار نگیرد. همچنین دارای اسپری مخصوصی در سر خود هستند تا فقط مقدار مناسبی رایحه را پراکنده کند و از ورود فضای اضافی به درون بطری جلوگیری نماید. بنابراین شیشه های تزیینی پر زرق و برق نمی تواند گزینه مناسبی برای جابجایی عطر به آن باشد. زیرا به سرعت ترکیبات شیمیایی موجود در مایع در هوای آزاد قرار می گیرد و خواص خود را از دست میدهد.

نگهداری در جای خشک

اگر ادکلن خود را در یک جای خشک نگهداری نکنید امکان دارد که مولکول های آب به راحتی وارد عطر شده و با ترکیب و ساختار های شیمیایی باعث تغییرات درون آن شوند. همچنین میتواند به طور کلی رایحه آن را عوض کند. بنابراین مکان‌هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی اصلا گزینه مناسبی برای نگهداری عطر و ادکلن نیست.

 

نگهداری در جعبه اصلی

اگر هنوز نمی دانید که دقیقاً چه جایی برای عطر شما مناسب است بهترین گزینه جعبه اصلی عطر است. با این که اغلب یک جعبه مقوایی نازک یا ضعیف و ناکارآمد به نظر می رسد اما این جعبه ها برای نگهداری از ادکلن ساخته شده اند. نگهداری از عطر ها در جعبه اصلی باعث میشود طول عمر عطر افزایش پیدا کند و اگر آن را در یک کمد تیره بگذارید ماندگاری آن قطعاً افزایش خواهد یافت.

جلوگیری از تکان دادن

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر بطری عطر را تکان دهند رایحه آن بهتر می شود. اما این موضوع در واقعیت کاملاً برعکس است و در نهایت باعث اکسیداسیون به طور ناخواسته در عطر می شود. یکی از مهمترین شرایط نگهداری عطر و ادکلن عدم تکانهای زیاد و مداوم است. زیرا عطر ها با پیوندهای شیمیایی ظریف و ترکیبات پیچیده فرمول می شوند و به همین دلیل به راحتی قابلیت تخریب را دارند.

مکان مناسب برای نگهداری از عطر و ادکلن

نحوه نگهداری عطر و ادکلن در مکان مناسب بسیار مهم است. زیرا برخی از جاها به دلیل مجاورت داشتن با بخار آب یا هوای آزاد می تواند به راحتی سبب تخریب پیوند های شیمیایی درون ادکلن شود. بنابراین در طبقات پایین قفسه های کمد میتوانید پرفیومهای خود را جای دهید. همچنین گنجه و کمد لباس می تواند یکی دیگر از گزینه های مناسب برای نگهداری باشد. علاوه بر آن کابینت آشپزخانه یخچال نیز می‌تواند در برخی شرایط گزینه مناسبی به حساب آید.

نگهداری عطر در یخچال

در رابطه با نگهداری عطر در یخچال باید بگوییم که با توجه به نوع آن میتوانید در یخچال جای دهید . اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید آن است که با گذاشتن ادکلن در یخچال دمای سرد، سبب به هم ریختن تعادل شیمیایی ظریف آن میشود. همچنین ادکلن ها و ادوتویلت ها با داشتن مواد قوی قابلیت نگهداری در یخچال را دارند. اما از آنجا که فرمول شیمیایی همه از ها یکسان نیست هر عطری را نمی توان درون یخچال جای داد. همچنین اگر مراقبت به درستی از پرفیوم انجام نشود رایحه آن عوض میشود یا بطری در اثر سرما ترک میخورد.
به جای یخچال توصیه می کنیم یک قفسه کوچک در پایین کمد یا قفسه لباس های خود به عطر و ادکلن اختصاص دهید. ترجیحا قفسه شما به دور از هر گونه نور طبیعی یا نور مصنوعی باشد و بخار آب یا اکسیژن باشد. زیرا این موارد به راحتی میتوانند به درون مایع نفوذ کنند و تغییراتی در بوی آن ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *